Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie

Szkoła Podstawowa nr 5
· III Liceum Ogólnokształcące

Godło Polski i logo Pszczyny
27 października 2010 roku

FCE FOR SCHOOLS - ZAPROSZENIE NA WARSZTATY



23 września 2010 roku w Zespole Szkół nr 1 w Pszczynie miała miejsce prezentacja przedstawiająca korzyści płynące ze skorzystania z oferty podjęcia przystąpienia do międzynarodowego egzaminu Cambridge ESOL

Podczas prezentacji omówiono następujące kwestie:

  • Czym jest Cambridge English: First for Schools?
  • Dlaczego wprowadzono wersję for Schools?
  • Różnice pomiędzy  FCE and Cambridge English: First for Schools
  • Korzyści jakie daje wersja for Schools
  • Dodatkowe informacje i źródła.


W NAJBLIŻSZYM TERMINIE W ZS1 PLANOWANE SĄ WARSZTATY ZWIĄZANE Z EGZAMINEM FCE.
CHĘTNI ZAINTERESOWANI DO UDZIAŁU W WARSZTATACH, OSOBY PRAGNĄCE DOWIEDZIEĆ SIĘ CZEGOŚ WIĘCEJ NA TEMAT MOŻLIWOŚCI ZDAWANIA EGZAMINU PAŃSTWOWEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE, PROSZONE SĄ O KONTAKT.

Zapisy na warsztaty:
Lucyna Nocoń-Kobiór, nauczyciel języka angielskiego, ZS1 Pszczyna


PONIŻEJ SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE JAKIE ZOSTAŁY PRZEKAZANE NA WCZEŚNIEJSZYM , PIERWSZYM, INFORMACYJNYM SPOTKANIU:

Co to jest Cambridge English: First for Schools?

  • Pierwszy egzamin FCE przeprowadzono w roku 1939 – i od tej pory wprowadzono szereg poprawek uwzględniając zmieniające się potrzeby kandydatów oraz zmiany w nauczaniu.
  • FCE można zdawać w formie tradycyjnej – papierowej - lub w formie komputerowej.
  • Cambridge English: First for Schools  jest wersją FCE adresowaną przede wszystkim do uczniów szkół gimnazjalnych i średnich (przygotowywaną przez oddzielne zespoły profesjonalistów)
  • Cambridge English: First for Schools zostanie wprowadzony w formie papierowej od marca 2011


Dlaczego wersja for Schools?
W wielu krajach osoby przystępujące do egzaminu FCE nadal są uczniami, dlatego specjalnie dla nich utworzono wersję tego egzaminu, pierwotnie stworzonego z myślą o dorosłych.  Przy tworzeniu wersji FCE przeznaczonej dla młodzieży wzięto pod uwagę następujące sprawy:

  • trudniej zrozumieć  tekst dotyczący spraw, z którymi nie ma się do czynienia np. nastolatek prawdopodobnie nigdy nie kupował samochodu czy domu i nie wie, jak się to odbywa
  • tematy powinny być znane nastolatkom i takie, z którymi już się zetknęli,
  • teksty egzaminacyjne są bardziej dostosowane do wieku zdających i ich zainteresowań


Cambridge ESOL w odpowiedzi na wzrastające wymagania i zapotrzebowanie szkół (głównie publicznych, nie prywatnych)  odnośnie egzaminów, przygotował  egzamin przeznaczony specjalnie dla uczniów.  Wynika to tez z ogólnego trendu polegającego na tym, że coraz młodsi  kandydaci przystępują do egzaminów na coraz wyższym poziomie.  
Egzaminy Cambridge ESOL w zakresie ogólnego języka angielskiego na poziomach niższych niż FCE, czyli KET i PET także mają wersje dla szkół, więc Cambridge English: Frist for schools  jest logicznym tego następstwem.

Różnice pomiędzy  FCE and Cambridge English: First for Schools
Nie ma żadnej różnicy w poziomie i formacie!

  • Zarówno FCE jak i Cambridge English: First for Schools są na poziomie B2 lub 3  wg ALTE. W zestawieniu egzaminów  Cambridge ESOL plasują się pomiędzy  PET (Preliminary English Test) i CAE (Certificate in Advanced English).
  • Do wszystkich pięciu części  przystępuje się w tej samej kolejności, chociaż może się zdarzyć, że z powodów organizacyjnych  „Mówienie” będzie miało miejsce przed częścią pisemną.
  • Za każdą część zdający  może otrzymać maksymalnie 40 punktów, czyli w sumie do 200 punktów za całość.  Liczy się ilość punktów osiągnięta łącznie ze wszystkich części, a nie z każdej osobno.
  • Osoby, które zdały egzamin (czyli otrzymały ocenę pozytywną) otrzymują certyfikaty FCE (nie ma tam informacji, że kandydat zdawał wersję “for schools”)

Na stronie  www.CambridgeESOL.org/recognition można sprawdzić, jakie instytucje i organizacje uznają certyfikat FCE.

Różnice są dwie: osoby, do których skierowany jest  dany egzamin oraz podejście do tematów.  
Kandydaci docelowi:

Cambridge English: First for Schools  jest skierowany do kandydatów, którzy są uczniami szkół ponadpodstawowych. Jednakże nie ma tu żadnych  ograniczeń wiekowych. Egzamin Cambridge English: First for Schools może zdawać każdy, kto uważa, że jest on odpowiedni dla niego.  (FCE w wersji standardowej jest skierowany głównie do studentów i osób pracujących).  

Podejście do tematów:
Tematy są podobne do tematów zawartych w FCE ale podejście do nich jest inne. Np. temat  jedzenie może być zawarty w obu wersjach egzaminu, ale planowanie przyjęcia  wystąpi w FCE, natomiast w First for schools będzie to raczej gotowanie dla przyjemności.  Czy np. praca może być tematem występującym w obu  wersjach ale w wersji First for schools będzie on raczej potraktowany z punktu widzenia wyboru przyszłej pracy i kariery .  
W egzaminie Cambridge English: First for Schools zawarte będą tematy i zagadnienia, o których nastolatki uczą się w szkole np. na takich przedmiotach jak historia, geografia, nauki ścisłe, informatyka itp.

Czytanie
Sprawy poruszane w tekstach są interesujące dla nastolatków i znane dla nich. Niekoniecznie są to rzeczy, których sami już doświadczyli albo sami zrobili ale np. kolega albo ktoś z rodziny miał z nimi do czynienia (np. podróżowanie)  bądź mogą myśleć o ich realizacji w przyszłości.  Mogą to być także sprawy, o których czytali/słyszeli.  
Część 1. może być fragmentem z literatury
Część 2. to tematy ogólne znane nastolatkom i większość z obejmuje zagadnienia przerabiane w szkole
Część 3. zawiera opinie nastolatków, wypowiedzi osób, o czasach, kiedy sami byli nastolatkami lub teksty o sprawach bliskich tej grupie wiekowej.  
Wszystkie części są ilustrowane.
Jak wcześniej wspomniano, rodzaje pytań i format tej części nie  różni się od FCE

Pisanie
Osoby przygotowujące egzamin dokładają wszelkich starań aby zadania z części pisemnej były jak najbardziej odpowiednie dla młodzieży szkolnej, czyli interesujące dla nich, bliskie ich środowisku i zdobytemu  doświadczeniu.
Kandydaci mają lektury do wyboru np.  Makbet Szekspira w wersji komiksowej z uwagi na fakt, że ten typ książek jest bardzo popularny wśród tej grupy wiekowej.
Niektóre tematy dotyczą historii, technologii, środowiska itp. w zakresie omawianym w ramach edukacji szkolnej.

Powyższe zasady także są uwzględniane w części „Praktyczna znajomość angielskiego” oraz  „Rozumienie ze słuchu”.

Mówienie
Uczniowie omawiają pytania w parach w powiązaniu ze zdjęciami:

  • Zdjęcia pokazują dziedziny życia znane nastolatkom oraz te, o których mogą myśleć w przyszłości.
  • W części 1. pytania są bardzo podobne do pytań w standardowym FCE  ale zostały starannie sprawdzone pod kątem dostosowania do wieku kandydatów.
  • W części  2. zdjęcia pokazują głównie nastolatków a znacznie mniej, w porównaniu ze standardowym FCE, dorosłych lub dzieci.
  • Część  3. także przypominają standardowy FCE chociaż  sporo zadań będzie się różnić, biorąc pod uwagę  poziom wiedzy o świecie.
  • Pytania w części 4. dotyczą wyrażenia opinii  podobnie jak w wersji standardowej, ale i tutaj będą dostosowane do zainteresowań młodzieży.


Korzyści z  Cambridge English: First for Schools

Tak jak FCE, uznawany w wielu krajach przez:

  • pracodawców
  • wyższe uczelnie
  • międzynarodowe organizacje
  • instytucje rządowe


Dostosowany do zainteresowań uczniów

  • bardziej przyjazny
  • łatwiej się przygotować
  • daje wiekszą pewność siebie

Copyright © 2009-2017 by zs1pszczyna.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone

Projekt i realizacja - Rafał Ples
Modyfikacja projektu - Wojciech Pszonak