Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie

Publiczne Gimnazjum nr 2
· III Liceum Ogólnokształcące

Godło Polski i logo Pszczyny

Przez cały bieżący rok szkolny uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych, na których poznawali tajniki programowania w języku C++. Zajęcia te odbywały się w ramach projektu „Programuj u siebie”, realizowanego we współpracy ze Stowarzyszeniem Talent z Gdyni i Fundacją PZU. W projekcie wzięło udział 8 szkół z różnych regionów Polski.

Celem przedsięwzięcia było zainteresowanie uczniów informatyką i programowaniem. Uczniowie mieli możliwość kształtowania myślenia algorytmicznego i rozwijania umiejętności programowania. Na zajęcia uczęszczali uczniowie gimnazjum i liceum, którzy próbowali już wcześniej sił w programowaniu, a także ci, którzy dopiero tę przygodę zaczynali.

W ramach projektu zostały także przeprowadzone konkursy lokalne oraz konkursy ogólnopolskie z zadaniami programistycznymi o różnym stopniu trudności. Zgodnie z założeniami projektu 4 zajęcia w maju przeprowadził najbardziej aktywny na zajęciach Młody Instruktor – Robert Synoczek.

5 czerwca 2017 roku odbyło się w szkole spotkanie podsumowujące projekt. Swoją obecnością zaszczycili nas pani Izabela Bąk, inspektor w Wydziale Oświaty Urzędu Miejskiego w Pszczynie, pan Marian Grygier, dyrektor Pszczyńskiego Zarządu Edukacji oraz dyrekcja szkoły.

Prowadząca zajęcia pani Joanna Pszonak przedstawiła zebranym założenia projektu i omówiła przebieg całorocznych zajęć. Była to też okazja do wręczenia nagród i dyplomów dla dwóch naszych uczniów. Marek Mianowski zajął III miejsce, a Krzysztof Nowak czwarte w konkursach ogólnopolskich w kategorii szkół gimnazjalnych. Wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych najwyższe wyniki uzyskali uczniowie z Włodawy i Wrześni. Robertowi Synoczkowi do nagrody zabrakło zaledwie 10 punktów na 900 możliwych do zdobycia.

Nstępnie Robert Synoczek zaprezentował dwa programy, które napisał. Pierwszy z nich dotyczył liczb pseudolosowych i częstości losowania liczb z podanego zakresu. Robert udowadniał, że liczby losowane przez komputer nie są przypadkowe, niektóre z nich są losowane częściej, inne rzadziej. Oznacza to, że liczby takie nie posiadają równomiernego rozkładu prawdopodobieństwa jak w przypadku liczb losowych. Nazywamy je pseudolosowymi. Problem liczb pseudolosowych jest istotny nie tylko w grach losowych, ale także w kryptografii.

Drugim programem Roberta była jego autorska konsolowa wersja znanego wszystkim Sapera. Mimo, że obsługa programu bez użycia myszki była utrudniona, to program spotkał się z dużym uznaniem zaproszonych gości i pozostałych uczestników projektu.

W dalszej części spotkania uczniowie mogli opowiedzieć o swoich zainteresowaniach i planach na przyszłość.  Mamy nadzieję, że w przyszłym roku szkolnym będziemy kontynuować zajęcia z programowania i że pojawią się na nich nowi uczniowie zainteresowani informatyką.

Więcej zdjęć...

Galeria

Copyright © 2009-2017 by zs1pszczyna.pl - Wszystkie prawa zastrzeżone

Projekt i realizacja - Rafał Ples
Modyfikacja projektu - Wojciech Pszonak