Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie

Szkoła Podstawowa nr 5
· III Liceum Ogólnokształcące

Godło Polski i logo Pszczyny

TOMEK: W dniach od 12 do 19 czerwca w Zespole Szkół nr 1 miała miejsce międzynarodowa wymiana uczniowska w ramach europejskiego programu Comenius. Projekt jaki realizujemy nosi nazwę „Młodzi Reporterzy Europy”. W wymianie tej uczestniczyli uczniowie oraz nauczyciele ze szkoły w mieście Ordes w Hiszpanii oraz ze szkoły litewskiej znajdującej się w mieście Druskienniki. W ramach tego Tygodnia Comeniusa w Polsce, uczniowie z zagranicy wraz z polskimi partnerami z naszej szkoły mieli okazję zwiedzić m. in. rodzinne miasto Adama Małysza, obóz zagłady Auschwitz – Birkenau, Kraków oraz zabytkową kopalnię soli w Wieliczce. Spędziliśmy również bardzo aktywnie czas na Ośrodku Sportów Wodnych w Łące, gdzie pływaliśmy kajakami, graliśmy w siatkówkę oraz piłkę nożną i oczywiście urządziliśmy sobie grilla. Tydzień ten był bardzo pouczający dla nas wszystkich. Nie tylko ze względu na możliwość poćwiczenia języka angielskiego, ale również ze względu na nawiązane znajomości z nowymi ludźmi i poznanie kultury ich krajów.

TYDZIEŃ COMENIUSA "REPORTERSKIM WNIKLIWYM OKIEM"

Niedziela, 13.06.2010r.

KASIA: O 11.00 zebraliśmy się na parkingu czekając na autobus mający zawieźć nas na miejsce docelowe, którym był Ustroń i okolice. Spotkaliśmy się tak późno, gdyż nasi partnerzy, zwłaszcza ci z Hiszpanii, przyjechali bardzo późno w nocy. Tak więc pierwszą atrakcją był wyjazd kolejką linową na Czantorię, gdzie - integrując się - podziwialiśmy wspaniałe widoki Beskidu Śląskiego. Następnie udaliśmy się do centrum Wisły – rodzinnego miasta polskiego skoczka narciarskiego Adama Małysza – gdzie mogliśmy się przespacerować po rynku oraz zobaczyć figurę skoczka wykonaną z białej czekolady. Tam także podczas czasu wolnego udaliśmy się na posiłek wg własnego uznania. Później przejechaliśmy autokarem do Wisły Malinki, znanej głownie z nowopowstałej tam skoczni narciarskiej im. Adama Małysza. Około 19.00 wróciliśmy do Pszczyny, aby resztę wieczoru spędzić w rodzinnym gronie.

Poniedziałek 14.06.2010r.

MAJA Przedpołudnie
O godzinie 9:00 w Zespole Szkół nr 1 na osiedlu Piastów, miało miejsce oficjalne, uroczyste powitanie naszych gości. Obecni byli bezpośredni uczestnicy i organizatorzy projektu, zaproszeni uczniowie szkoły, a także goście specjalni: wiceburmistrz Pszczyny pan Dariusz Skrobol oraz dyrektor Pszczyńskiego Zarządu Edukacji pan Marian Grygier. Podczas uroczystości nastąpiła prezentacja szkół – m.in. chór i solowe występy uczniów polskich, poczęstunek domowym chlebem i gra na tradycyjnym instrumencie ludowym – szkoła litewska, specjalne podarunki dla szkół partnerskich od obu szkół goszczących - hiszpańskiej i litewskiej. Po powitaniu nastąpiła słodka chwila – kawa i ciasto:) Następnie miały miejsce: oprowadzanie gości po budynku szkoły, krótkie wizyty na lekcjach, a w końcu obiad w szkolnej stołówce:)
Popołudnie
Po obiedzie udaliśmy się spacerowym krokiem na miasto, gdzie zaprosiliśmy naszych partnerów do zwiedzenia Muzeum Zamkowego. Wielką atrakcją okazało się ochronne obuwie Nasi goście podziwiali nie tylko pięknie odrestaurowany zamek, ale także park, do których my jesteśmy przyzwyczajeni, a innych zawsze one zadziwiają. Następnie, w Biurze Informacji Turystycznej, nasi partnerzy dostali mapki i foldery o Pszczynie, a w ratuszu przyjął nas do siebie bardzo serdecznie pan burmistrz Krystian Szostak. Opowiadał o naszym mieście i problemach z jakimi styka się na co dzień. Chętnie odpowiadał na wiele rozmaitych pytań dotyczących architektury, kultury, zabytków, minionej powodzi i planów na przyszłość. Na zakończenie wszyscy nasi goście otrzymali podarunki, co spotkało się z bardzo serdecznym przyjęciem. Po wizycie w ratuszu, wszyscy udaliśmy się do parku, gdzie robiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Najważniejsze były zdjęcia w parach, z naszymi partnerami, które na koniec pobytu otrzymali od nas w prezencie. Popołudnie i wieczór spędziliśmy, wszyscy razem, z partnerami, pokazując im naszą okolicę.

Wtorek 14.06.2010r.

MACIEK: We wtorkowe przedpołudnie o godzinie 8:00 cała grupa zebrała się w sali multimedialnej w celu przedstawienia przygotowanych przez siebie prac.
Mieliśmy przyjemność zobaczyć bardzo ciekawe prezentacje multimedialne dotyczące narodowych tradycji i ludowych obyczajów w Polsce, Hiszpanii i Litwie (np. Antroido Carnival, Tłusty czwartek, Boże Narodzenie, Dzień Matki, Niedziela Palmowa, Joninės, Wielkanoc, Śmigus-dyngus.) Wyświetlony został również pokaz dotyczący architektury barokowej w tych właśnie krajach.
Odbyła się także projekcja interesujących wywiadów ze znanymi ludźmi, które przeprowadzali sami uczniowie. Byli to m. in. polityk, sportowiec, naukowiec, piosenkarka, rzemieślnik, prezenter telewizyjny oraz pisarz. My przykładowo przygotowane mieliśmy prezentacje z wywiadów z Kazimierzem Kutzem (reżyserem i pisarzem), Barbarą Brodą-Malon (piosenkarką), Anną Żemłą-Żmijewską (mistrzynią olimpijską w judo w Atenach) i Bronisławą Jeske-Cybulską (autorką biografii księżnej Daisy)
Po 4 godzinach wytężonej pracy udaliśmy się na stołówkę, by zjeść smaczny obiad. Po posiłku całą grupą poszliśmy na spacer by zwiedzić park, a także Pokazową Zagrodę Żubrów.
Popołudnie
ADAM: Dnia 15.06.2010 po południu, wraz z partnerami zwiedziliśmy Oświęcim. W obozie, gdzie przez Niemców zginęły tysiące ludzi, różnych narodowości. Na początku udaliśmy się z panem przewodnikiem przed bramę w obozie. Brama ta została wykonana przez więźnia o nazwisku Liwacz, w 1940 roku. Napis na bramie w brzmieniu polskim: „Praca czyni wolnym”- co za ironia, gdy pomyśli się, ilu ludzi zginęło w obozie.
Następnie udaliśmy się do sali kinowej, aby obejrzeć krótki film o obozie. Później wróciliśmy do autokaru i pojechaliśmy do Brzezinki. Tam zobaczyliśmy jak ludzie musieli mieszkać w barakach. W zimie hulał tam wiatr, wszędzie szczury, a oni po kilku musieli spać na pryczach. Zrobiło to na wszystkich ogromne wrażenie.
Następnie poszliśmy do poszczególnych bloków, w których jest pokazane jak byli traktowanie ludzi i to, co po nich zostało. Tak spali ludzie, a w nocy szczury atakowały ich, a przecież nic złego nie zrobili.
Na samym końcu udaliśmy się pod ścianę, przed którą rozstrzeliwano więźniów obozu, oraz do lochów. Przed ścianą było bardzo dużo zniczy, zapalonych jako hołd ludziom zabitym właśnie w tym obozie, którzy zostali zabici przez innych ludzi, więc jakby przez bliźnich.
A już wychodząc, udaliśmy się do krematorium oraz do pomieszczenia, gdzie właśnie cyklonem zabito setki tysięcy ludzi. Piece były olbrzymie. To pomieszczenie, do którego dosłownie wciskano ludzi. My grupą ok. 40 osób zajęliśmy pół tego pomieszczenia, a wtedy mordowano tam aż 600 osób.
Wycieczka przebiegała w poważnym nastroju, każda osoba swoim zachowaniem oddała należny szacunek zmarłym. Doceniliśmy to, co jest nam dane.

Środa, 16.06.2010r.

MICHALINA:W środę o godz. 8.00 odbyła się wycieczka do Krakowa. Zaraz po przyjeździe wybraliśmy sie na spacer po centrum miasta. Zwiedziliśmy Zamek na Wawelu, nawet Smoka Wawelskiego, z którym zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia, oraz Katedrę, w której uczciliśmy pamięć naszego zmarłego prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego żony Marii Kaczyńskiej. Następnie udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie wysłuchaliśmy hejnału i zwiedziliśmy Kościół Mariacki. Potem mieliśmy trochę wolnego czasu, by móc zjeść oczekiwany obiadek i kupić pamiątki w Sukiennicach:)
KALINA: Około godziny 15.30 wyjechaliśmy z Krakowa i pojechaliśmy do Kopalni w Wieliczce. Przed 17.00, razem z panią przewodnik, zeszliśmy ok. 135metrów w dół. Przez ponad 2 godziny zwiedzaliśmy kopalnię. Zobaczyliśmy m.i n. Komorę Mikołaja Kopernika, Komorę Kazimierza III Wielkiego, i oczywiście niesamowitą Kaplicę Św. Kingi. Po 3- kilometrowej trasie wróciliśmy na powierzchnię ziemi. Zmęczeni, ale zachwyceni, ok. godz. 19.30 wyjechaliśmy z Wieliczki. Przed 22.00 wróciliśmy do Pszczyny. ;) Wrażenie po wizycie w Wieliczce było niesamowite, zwłaszcza wśród naszych gości z Litwy i Hiszpanii.

Czwartek, 17.06.2010r.

DOMINIKA: W czwartek zarówno my, jak i nasi partnerzy z Litwy i Hiszpanii, przybyliśmy do szkoły na 9.00. Ten dzień rozpoczął się lekcją pierwszej pomocy z panią E. Jasińską. Tam wszyscy dowiedzieliśmy się, co zrobić, gdy ktoś jej potrzebuje. Było chwilami bardzo zabawnie. Następnie poszliśmy na muzykę z panią R. Zborowską. Tam wszyscy uczyliśmy się polskiej piosenki „Jedzie pociąg z daleka”, R. Rynkowskiego, którą później musieliśmy zaprezentować. Oczywiście najtrudniej było się jej nauczyć naszym gościom, ale było też dzięki temu wesoło. Ostatnią z czwartkowych lekcji była plastyka, na której lepiliśmy z gliny logo Comeniusa. Ta część bardzo się wszystkim podobała, zwłaszcza jak na pożegnalnej kolacji w piątek, dostaliśmy kolorowe gliniane Logo na pamiątkę. I do tego przez nas wykonane, Później oczywiście zjedliśmy pyszny obiad i pojechaliśmy nad jezioro na Zaporze Łąckiej.
KAMIL
: W czwartek po południu około godziny 14.00 grupa z Litwy, Hiszpanii oraz Polski wybrała się nad zaporę do Łąki. Wraz ze swymi partnerami uczestniczyliśmy w różnych konkurencjach, takich jak skakanie we worku, pływanie kajakiem, granie w siatkówkę, oraz graliśmy w różne zabawy edukacyjne. Po zakończeniu części sportowej mogliśmy odetchnąć i zjeść pyszną kiełbasę z grilla, którą osobiście przygotował dla nas pan dyrektor. Wszyscy chłopcy zaraz po zjedzeniu poszli zagrać w piłkę nożną. Następnie przyszedł czas na koniec zabawy nad wodą. Udaliśmy się do szkoły, gdzie grupa "Uczniowie i Przyjaciele ZS1" przygotowała dla nas występy wokalne. Goście z zagranicy również chętnie pokazali swe zdolności wokalno-instrumentalne.

Piątek 18.06.2010r.

PAULINA: Piątek spędziliśmy w szkole. Wraz z naszymi partnerami uczestniczyliśmy w 4 lekcjach. Przez pierwsze dwie godziny ciężko pracowaliśmy w pracowni informatycznej. Podzieleni na małe grupy, tworzyliśmy filmy, dokumentujące nasz cały, jakże owocny i wspaniały tydzień. Kolejną lekcją była chemia. Eksperymenty, które zostały dla nas specjalnie przygotowane były niewiarygodne. Zarówno my, jak i nasi partnerzy byliśmy zszokowani. Kolorowe mieszaniny, wybuchy oraz zewsząd otaczający dym, sprawiły, iż dzięki tej lekcji nie tylko doskonale bawiliśmy się, ale również dowiedzieliśmy się paru ciekawych rzeczy. Ostatnią lekcją w tym dniu była historia. Wraz z naszymi gośćmi staraliśmy się zgłębić historię regionu. Poprzez prezentacje multimedialne oraz zabawy, zarówno my jak i partnerzy z Hiszpanii i Litwy, dowiedzieliśmy się nieco więcej o naszej miejscowości.
KAROLINA
: Wraz z naszymi zagranicznym partnerami odwiedziliśmy tamę w Goczałkowicach. Pomimo braku słońca, atmosferę rozgrzewał nasz nieustanny entuzjazm. Na miejsce dotarliśmy autobusem. Serdecznie nas przywitano. Na samym początku została nam przybliżona historia tamy w Goczałkowicach, później przeszliśmy do bardzo interesujących doświadczeń chemicznych. Zostały nam także przybliżone losy naszego kosmosu, po czym poznaliśmy tajniki energii odnawialnej. Każdy z uczestników wycieczki zapoznał się z ekologicznym wykorzystaniem naszych źródeł energii. Został także zorganizowany konkurs, którego zwycięzcy otrzymali ciekawe nagrody. Nasza wycieczka zakończyła się spacerem z widokiem na piękne jezioro Goczałkowickie.
A wieczorem spotkaliśmy się w restauracji Kuchnia i Wino, gdzie braliśmy udział w pożegnalnej kolacji. Na specjalnie przygotowanym wieczorze, zastępca burmistrza pan Dariusz Skrobol, wręczył naszym gościom bardzo ciekawe pamiątki z Pszczyny oraz przekazał oficjalne pozdrowienia dla burmistrzów miasta Druskienniki na Litwie oraz miasta Ordes w Hiszpanii. Nasi goście kolejny raz mogli spróbować pysznej polskiej kuchni i ciast jakie sami na te okazję upiekliśmy.
W sobotę, 19 czerwca 2010 roku, pożegnaliśmy naszych parterów, z którymi przeżyliśmy tak wiele wspaniałych, niezapomnianych chwil.

Praca reporterska uczniów Gimnazjum nr 2 w Pszczynie: Dominika Gruszka, Kamil Czerwiński, Karolina Grzyb, Kalina Ziebura, Wiktoria Maziarczyk

Praca reporterska uczniów III LO w Pszczynie: Paulina Wybrańczyk, Maja Kurcius, Kasia Golda, Michalina Kanafek, Tomek Cieszewski, Adam Topór, Maciek Smolarczyk